Preventief vaker olie verversen: is dat nu echt nodig?

Geplaatst op 23 oktober, 2019 om 11:06 | In de categorie:

Zoals u gewend bent verzorgt Autobedrijf De Jager in Hurdegaryp iedere maand opnieuw voor de laatste weetjes, tips en adviezen. Pieter de Jager praat u graag bij, bijvoorbeeld, over winterbanden en het winterseizoen,  hoe u op de weg zichtbaar blijft in het donker, dat u sinds 1 oktober anders tankt en bandenspanningssensoren die bij lagere temperaturen aan gaan. Maar Pieter steekt van wal over het nut van tijdig olie verversen.

 

“Als je te lang doorrijdt met dezelfde olie geeft dat ‘black sludge’, of ook wel ‘zwarte drab’. Black sludge ontstaat uit een samenspel van brandstof, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden, zo weet de garagehouder. “Met als gevolg dat er ongewenste afzettingen ontstaan. ”De smeerolie verbindt zich daarmee, dikt in en vormt een zwarte drab.

De Jager gaat verder: “Vervuilde of te weinig motorolie zorgen ervoor dat de prestaties achteruit gaan. Er kan zelfs schade ontstaan aan uw motor. Met extra olie verversen kunnen veel dure motorschades voorkomen worden. Daarnaast bespaart verse olie brandstof en dit is beter voor het milieu en natuurlijk uw portemonnee. Laat uw olie controleren:  het is zó gebeurt en voorkomt hoge kosten.”

Bandenspanningssensoren die bij temperatuurverlaging aan gaan
“De laatste tijd krijgen we veel vragen over de bandenspanningssensoren. We hebben een warme zomer achter de rug maar nu gaan de temperaturen dalen.Daarmee verandert ook de druk in de banden. In de zomer is de bandendruk vaak hoger, waar u overigens niets van merkt. Maar wanneer de temperaturen dalen dan wordt de druk in de band minder. En is deze al aan de lage kant, dan heeft u al snel een melding op uw dashboard over een te lage bandenspanning.

 

Heeft u geen sensoren en twijfelt u aan de bandenspanning van uw auto? Rij dan even langs, we controleren het direct voor u.”

Bent u zichtbaar voor anderen?
“De donkere dagen komen er weer aan, vervolgt Pieter. “ Dat betekent meer regen en minder zicht. Zorg ervoor dat u ook zichtbaar bent voor anderen! Zet het contact en de verlichting aan en loop eens een rondje om de auto. Branden alle lampen?

Check in het geval van dagrijverlichting en de bekende ledverlichting of óók de lampen achter branden. In een groot aantal gevallen is dit niet het geval en branden alleen de lampen voor. U moet dan zelf de verlichting omzetten naar normale verlichting, zodat u ook achter zichtbaar bent.

Bent u niet zeker van uw zaak, laat ons dan de verlichting controleren. U kunt hier zo voor langsrijden.”

Winterbanden, echt de veiligste keuze.  Op 14 oktober is het wisselseizoen gestart!
Nog een veiligheidstip van De Jager. “Bij lagere temperaturen (7 graden en lager) zijn winterbanden écht de veiligste keuze. De auto heeft aanzienlijk meer grip en een kortere remweg. Niet alleen met sneeuw of bevriezing, maar ook op een nat wegdek.

  • Meer grip en een kortere remweg.
  • Minder kans op aquaplaning.
  • Uw banden blijven flexibel tijdens lage temperaturen.
  • Winterbanden zijn in veel landen verplicht bij lage temperaturen.

Plan nu een afspraak voor de bandenwissel. Zo bent u de drukte in onze werkplaats voor. Het kan zijn dat uw wielen voorzien zijn van slotbouten. Denk er in dit geval aan om de speciale sleutel hiervoor mee te nemen.”

Per 1 oktober tankt u anders
Tenslotte nog een weetje die veel van de 6,8 miljoen Nederlandse automobilisten met een benzineauto aan gaan. “Veel mensen weten het niet maar sinds 1 oktober stroomt uit minstens de helft van de vulpistolen die nu euro95 of een premium brandstof geven, E10. Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro95 (E5) maximaal 5 % duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. Meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot. Vrijwel iedere auto kan euro95 verdragen, maar niet iedere auto kan op E10 rijden. In het ergste geval moet uw tank leeg worden gepompt. Darom is het verstandig om eerst de E10 check te doen.”